Logo NoSpin MediaLogo NoSpin Stories

Hallo,
Ik ben
Philip Willems

Ik ben een onafhankelijk zakenjournalist, gespecialiseerd in strategische verslaglegging over Nederlandse bedrijven, in een nationale en internationale context. NoSpin Stories is de merknaam voor mijn journalistieke werk.

In eerste instantie ben ik directeur en hoofredacteur van NoSpin Media. Dit bedrijf levert innovatieve Content-as-a-Service diensten aan bedrijven. Om dat op een hoog niveau te kunnen doen, vind ik het belangrijk zelf ook de pen te blijven hanteren en te schrijven over maatschappelijke relevante vraagstukken in de context van het bedrijfsleven. Vandaar dus NoSpin Stories.
En oh ja: het is ook gewoon leuk om actief te blijven als schrijver. De jaren in mijn loopbaan dat ik schrijven minder aandacht gaf, ging ik het missen.
Deze pagina is een portfoliopagina. Je vindt er enkele van de bijzondere projecten waar ik in de loop der jaren aan heb mogen werken.

Recent werkte ik voor:

Opdrachtgever Goed Bestuur en Toezicht LogoOpdrachtgever AV Accountancy LogoOpdrachtgever HMR LogoOpdrachtgever Roularta LogoOpdrachtgever NRC Logo
2021 -

Journalist, hoofdredacteur, ondernemer

Ik richt me als journalist op ondernemingsbestuur, op maatschappelijke impact (in al zijn facetten), en op de strategie van ondernemingen: midden-en kleinbedrijf enerzijds en grootbedrijf anderzijds. Ik ben actief als interviewer voor de leidende titel voor commissarissen Goed Bestuur & Toezicht. Ook verdiep ik me in bestuurlijke onderwerpen voor oa Accountancy Vanmorgen.
2017 – 2021

Hoofdredacteur van Management Scope

Management Scope is het belangrijkste Nederlandse platform (website + magazine) voor grootzakelijke bestuurders en commissarissen. Ik ben in 2017 aangesteld als hoofdredacteur om met de redactie te werken aan de kwaliteit van het magazine en de website – en op zoek te gaan naar business-innovaties.
Management Scope kent een hybride journalistiek model. Naast journalistiek geschoolde collega’s bestaat de redactie uit bestuurders van grootzakelijke bedrijven en consultants. De journalistieke collega’s bewaken de journalistieke kwaliteit, de externe collega’s uit het bedrijfsleven zorgen voor diepgaande kennis in de kopij.
Naast het begeleiden van de redactie en het sturen op proces en de kwaliteit (van verhalen, vormgeving, fotografie enzoverder), zat voor mij het plezier vooral ook in de inhoud: hoe bestuurders en commissarissen omgaan met boardroomthema’s: strategie, cultuur, klimaat enzoverder.
2015 – 2017

Oprichter en hoofdredacteur van Elsevier Media Lab

In mijn tweede fase bij Elsevier richtte ik een afdeling voor content partnerships op, waar ik vervolgens ook als hoofdredacteur ging dienen. Zo leidde ik als hoofdredacteur het project Achmea De Kamer – een inhoudelijk platform voor (grootzakelijke) bestuurders. Ook gaf ik inhoudelijk leiding aan Grip op je Vermogen (een groot evenement voor beleggers, samen met ING) en aan TerZake (een commercieel bedrijvenkatern in Elsevier).
Ik hield me bezig met het bedenken van concepten voor geschreven en online media en voor evenementen. In de uitvoerende fase volgden het bij elkaar zoeken van journalistieke teams en de begeleiding daarvan.
Wat ik spannend vond: waar als journalist voor de landelijke media bij bedrijven de rode loper voor je wordt uitgerold maar je zelden zomaar alle informatie krijgt waar je naar zoekt, kijk je in een samenwerking zomaar diep bij bedrijven naar binnen, in een zakelijke en vaak ook een vertrouwensrelatie.
2006 - 2014

Economieredacteur en chef economieredactie bij weekblad Elsevier

Namens het grootste opinieweekblad van Nederland – tegenwoordig heet het EW – leerde ik verder te kijken dan louter naar sectoren en bedrijfsstrategieën. Zo leerde ik nadenken over thema’s als diversiteit, governance, en macro-economie. Eerst in een rol als economieredacteur, en later als chef van de economieredactie.
Dit was de tijd van de opkomst van de Code-Tabaksblat voor goed ondernemingsbestuur, in de nasleep van boekhoudschandalen. Het was ook de tijd van de eurocrisis, de bankencrisis en ook van de definitieve herkenning van het familiebedrijf als sterkhouder van de Nederlandse economie. Daaromtrent bedacht ik de Top-100 Familiebedrijven van Elsevier.
2001 – 2006

Journalist bij Quote Media: Quote, Quote Finance, Safe

Safe was gedurende enkele decennia het maandelijkse beschouwende magazine van beleggingsinstituut Robeco. Het werd uitgegeven door Quote Media namens Robeco en destijds aan de meer vermogende klanten van de belegger verzonden.
Ik mocht voor Safe Nederlandse ceo’s (vaak van de wat kleinere beursgenoteerde bedrijven) interviewen en me vastbijten in bedrijfssectoren en strategieën van ondernemingen. Later zou ik voor Quote Finance en Quote hetzelfde doen. Centraal stond altijd het narratief van ondernemingen.
1999 - 2001

Webredacteur bij Neder-iNvest.com (GlobalNetFinancial)

Mijn eerste stappen in business journalism zette ik bij een online uitgever. Online journalistiek zou het helemaal worden, dacht ik als twintiger eind 1999. Enkele jaren later zou dat ook echt blijken te kloppen, alleen was ik er wel een beetje vroeg bij. Tijdens de dotcomcrisis werden de websites van het in het Verenigd Koninkrijk beursgenoteerde GlobalNetFinancial overgenomen door de beurswebsite The Street.com.
Ik leerde bij Neder-Invest.com bedrijven en hun resultaten analyseren. Wat mij vooral opviel waren minder de cijfers en getallen. Uiteraard zijn die een belangrijke graadmeter voor succes, maar een sterk en oprecht verhaal hebben, is dat op de lange termijn net zozeer.
Copyright © 2024 All Rights Reserved Design by Larotu
chevron-down